Witryna internetowa przedsiębiorstwa to silny kanał komunikacyjny oraz doskonałe narzędzie promocji usług, produktów, czy marki. Ergonomiczny interfejs firmowego serwisu może okazać się nieoceniony. Wspiera procesy marketingowe i ułatwia nawiązywanie biznesowych relacji. Jak zatem opracować dobry plan interakcji? Przedstawiamy praktyczne porady projektowania user experience i przypominamy zasady tworzenia strony przyjaznej użytkownikowi!

Ignorujesz potrzeby e-kontrahentów? Popełniasz błąd. Spójrz na witryny popularnych marek, które nieprzerwanie prowadzą dynamiczne działania promocyjne. Czy przypominają interaktywne dzieła z lat 90. ubiegłego stulecia? Zapewne nieszczególnie. Prawdopodobnie zachowały pewne klasyczne cechy, a jednak funkcjonalnie zmieniło się nieomal wszystko. Dzisiejsze koncepty są bardziej zorientowane na użytkownika.

Analizując konstrukcję firmowej platformy, watro uwzględnić elementy, które posłużą odwiedzającym i równocześnie wzmocnią realizację celów biznesowych. Web usability, bo o nim mowa, to przede wszystkim funkcjonalny interfejs o intuicyjnej architekturze informacji. Poniżej znajdziesz ogniwa, które warto uwzględnić w internetowej platformie, aby zadowoliła dotychczasowych partnerów, wychodziła na przeciw kontrahentom i stała się narzędziem pozyskiwania nowych klientów.

Strona przyjazna dla urządzeń mobilnych

Jeżeli jeszcze nie przystosowałeś witryny do urządzeń mobilnych, to najwyższy czas działać. Badania potwierdzają, że udział internetowego ruchu mobilnego nieustannie wzrasta. Według raportu We Are Social – Digital in 2016, Polska uplasowała się na 6. pozycji z wynikiem 51 proc. stron internetowych, które odwiedzono za pośrednictwem smartfonów i tabletów. Ponadto Google od 2015 roku analizuje strony zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, co przekłada się na pozycje wyszukiwarce. Zatem bądź dostępny dla użytkowników!

Użyteczna i łatwa w obsłudze nawigacja

Sprawny, intuicyjny system nawigacji oraz szybkość, z jaką internauta zawędruje do poszczególnych podstron serwisu, znacząco wpływa na jego poczucie komfortu. Odsyłacze powinny mieć spójny (konsekwentny) charakter i wyróżniać się wizualnie na tle zawartości. Jakie elementy uwzględnić w praktyce?

  • Etykiety kategorii. Skup się na sensownym poukładaniu tekstowych odnośników, aby zapewniały logiczny dostęp do docelowych obszarów witryny oraz stanowiły dla użytkownika jasną wskazówkę.
  • Wyświetlanie menu. W przypadku, kiedy menu zostało doprawione szczyptą kodu JavaScript, warto przetestować jego dostępność i funkcjonalność wyłączając obsługę JS w przeglądarce.
  • Breadcrumb, czyli nawigacja okruszkowa. To praktyczny element, doceniany przez internautów. Ścieżka pomaga użytkownikom szybko ustalić aktualne położenie w serwisie internetowym, np. Jesteś tutajStrona główna › Usługi › Doradztwo biznesowe.
  • Linkowanie wewnętrzne. Link śródtekstowy przydaje się, gdy chcemy powiązać treści i płynnie poprowadzić odbiorcę bezpośrednio do informacji pokrewnej lub uzupełniającej wątek w obrębie strony (ewentualnie do źródeł zewnętrznych).
  • Mapa strony to kolejny punkt rezerwowy nawigacji, który może ułatwić naszym odbiorcom orientację i poruszanie się po najważniejszych sekcjach witryny.
  • Aktywne logo. Pełniące funkcję odnośnika, który zapewnia dostęp do strony głównej z każdego poziomu witryny.

Maksymalna szybkość witryny lub koniec zdarzenia

Twój potencjalny kontrahent podejmuje interakcję ze stroną w trybie “teraz”. Oczekuje błyskawicznego wyniku. Wystarczy kilka sekund opóźnienia wczytywania witryny, brak odpowiedzi na kliknięcie w link lub żmudne ładowanie dokumentu, a premierowy kontakt użytkownika z serwisem dobiega końca. Odwiedzający pospieszy zrealizować zadania w innym — przyjaźniejszym operacyjnie — środowisku. Ot i tyle.

Wygodny kontakt, czyli stymulujące zaproszenie

Ułatw odbiorcom szybki kontakt. Wyeksponuj telefon w górnej sekcji strony, a w dolnej dodaj prosty formularz, za pomocą którego interesanci będą mogli kierować zapytania ofertowe. Możesz także wykorzystać potencjał komunikatora, albo usługi Livechat. Im więcej sposobów komunikacji, tym wyższa szansa nawiązania relacji na linii klient – firma.

Redukcja porzuceń koszyka – STOP rejestracji

Wymaganie od klienta rejestracji w sklepie internetowym, przeważnie równa się z przekazaniem transakcji konkurencji. Jest to kluczowy moment, w którym najczęściej konsument porzuca koszyk i znika bezpowrotnie wraz ze swoim portfelem. Tę przeszkodę możesz łatwo usunąć pozwalając klientowi dokonać szybkiego zakupu. Natomiast samą propozycję utworzenia konta wystarczy zintegrować z formularzem zamówienia.

Strona w przygotowaniu, czyli skuteczny sposób na…

…irytację konsumentów i osłabienie wizerunku firmy. Czego internauci nie lubią? Pogrywania. Tymczasem komunikat “Strona w przygotowaniu” nadal można spotkać wśród komercyjnych projektów. Pozostaje pytanie, czy strata czasu odwiedzającego — w duecie z niepoważnym traktowaniem — kreuje jego sympatię i potwierdza wiarygodność przedsiębiorstwa. Chyba jednak można lepiej, prawda?

Formularze w internetowym usability

Upraszczaj, optymalizuj i dbaj o przejrzystość formularzy, żeby nie odstraszały użytkownika.

  • Racjonalna redukcja pól formularza. Rozważ zasadność pozyskiwanych informacji, ponieważ wybór niezbędnego minimum zwiększa szansę, iż zainteresowana osoba pomyślnie ukończy proces kontaktu, rejestracji, transakcji albo subskrypcji.
  • Jak daleko do końca? Jeśli formularz jest długi i złożony z kliku etapów warto przejrzyście zaprezentować użytkownikowi przebieg procesu, np. w sytuacji parostronicowej operacji pobierania danych — zakupy w trzech krokach z widocznym wskaźnikiem bieżącego stadium.
  • Pomocne podpowiedzi. Dobrą praktyką są klarowne objaśnienia przy niejasnych pozycjach, które użytkownik ma szansę szybko wyświetlić i rozwiać swoje wątpliwości. Ponadto wnętrze komórek formularza można wzbogacić o tekst sugerujący ich wypełnienie.
  • Domyślnie wypełnione pola. W niektórych sytuacjach można zdefiniować wartość domyślną odpowiedzi, co umożliwia odwiedzającemu zmianę tylko wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba.
  • Bezpieczeństwo danych. W przeciwieństwie do firm, konsumenci mniej entuzjastycznie przyjmują wizję wypełniania formularzy. Poufność danych i certyfikat SSL może przełamać tę niechęć.
  • Błędnie wypełnione pola. Przyjazny formularz informuje o rubrykach obowiązkowych i wskazuje użytkownikowi miejsca wymagające poprawy. Kiedy pojawia się problem, uwidacznia kontekstowe wskazówki albo domyślnie wyróżnia wadliwe pozycje np. czerwonym obramowaniem.
  • Zachęcające korzyści. Niezdecydowanie odbiorców można przezwyciężyć, przypominając im o korzyściach. Przykładowo sklep może zaoferować 5% rabatu na zakupy po rejestracji albo bon o wartości 40 zł. przy zapisie na newsletter.
  • Wezwanie do akcji. Wyraźny przycisk opatrzony czytelnym komunikatem sprzyja poprawie konwersji. Oto kilka klasycznych fraz: “Dodaj do koszyka“, “Zarejestruj się“, “Zostań członkiem“, “Odbierz darmowy poradnik“, “Kliknij, aby rozpocząć proces płacenia“, “Skorzystaj z darmowej prezentacji próbnej“.
  • Potwierdzenie akcji. Na koniec należy pamiętać, że zatwierdzenie przez użytkownika wypełnionego formularza, powinno skutkować jasnym komunikatem poświadczającym operację lub ewentualną instrukcją, co dalej.

Przyjazne multimedia

Multimedia na stronie przedstawiającej ofertę, to pomysł godny uwagi. Filmy video, prezentacje produktów, instruktaże i podkasty dźwiękowe sprawdzają się w rozmaitych okolicznościach. Jednak należy rozważyć, czy wybrany sposób jest optymalną formą promocji.

Pamiętaj, że medium — choćby szczególnie atrakcyjne — stanowi jedynie pewien załącznik do propozycji. Nie każdy klient ma czas i cierpliwość odtwarzać materiały, żeby uzyskać zasadnicze informacje. Niemniej, gdy ów multimedium powstało, aby ułatwić odbiorcom zrozumienie produktu, pokazać jego funkcje i możliwości, śmiało korzystaj z marketingowej mocy narzędzia. Przygotuj nieodparty projekt — szybki, profesjonalny, przekonujący.
I pozostaw użytkownikowi wybór. Unikaj odstraszającego autoodtwarzania.

Okienka, powiadomienia i wyskakujące z kapelusza króliki

Jeżeli miałeś dostatecznie dużo szczęścia, to nie trafiłeś dzisiaj na żadną witrynę strzelającą w oczy kuszącym okienkiem subskrypcji, powiadomieniem lub błyskotliwą reklamą. Ale bardziej prawdopodobne, że niewiele stron odwiedziłeś. Nim umieścisz podobny “modny” element we własnym serwisie, zastanów się, w jakim stopniu okaże się on uciążliwy z perspektywy użytkowników. Istnieją rozwiązania mniej inwazyjne niż irytujące internautów okna pop-up, automatycznie zasłaniające główną treść strony.

Przejrzysty układ treści zorientowany na cele biznesowe

Usability strony zakłada realizację projektów optymalnie przyjaznych odbiorcom. Urzeczywistniając funkcjonalne rozwiązania zyskujesz potrójnie. Zdobywasz zadowolenie użytkowników, osiągasz skuteczne narzędzie komunikacyjne w marketingu internetowym oraz wywierasz pozytywne wrażenie na potencjalnych kontrahentach. Gdy firmowa witryna zdradza profesjonalizm, to klient dochodzi do wniosku, że może liczyć na efektywną i prostą współpracę z Twoim przedsiębiorstwem. Co zatem brać pod rozwagę?

  • Płynne przejścia. Zrozumiałe nazwy kategorii to punkt orientacyjny dla użytkownika. Po kliknięciu w odnośnik nasz wirtualny gość lubi wiedzieć, że trafił we właściwe miejsce.
  • Przekonujące teksty. Zaangażowanie wyobraźni pomaga pozyskać zainteresowanie czytającego. Dobrze przygotowany opis jest cennym narzędziem, które utrzymuje uwagę i sprawia, że oferowane usługi lub produkty wydają się niesamowicie atrakcyjne. Spróbuj zbudować więź pomiędzy internautą a ofertą. Niech niemal poczuje radość, satysfakcję albo dumę z realizowanej transakcji.
  • Czasem mniej znaczy więcej. Nadmiar informacji potrafi skutecznie przytłoczyć. Tymczasem większość osób chce się możliwie szybko zapoznać z ofertą. Postaraj się ułatwić swoim odbiorcom dotarcie do najważniejszych jej punktów. Zręcznie prezentuj jasną listę korzyści, ewentualnych zalet i funkcji produktu. Skup się na potrzebach klienta, a następnie odpowiedz na jego oczekiwania.
  • Formatowanie tekstu. Wykorzystywanie stylowych nagłówków, wyróżnianie istotnych informacji punktorami, czy akcentowanie treści przez pogrubienie cieszy się aprobatą internautów. Cały trik polega na tym, aby pozwolić odwiedzającym przeskanować wzrokiem temat. Tym sposobem zwiększasz wygodę dotarcia do poszukiwanych zagadnień i oszczędzasz czas czytających.
  • Prezentacja informacji. Wyobraź sobie, że ten artykuł został opublikowany w formie zbliżonej do książki. Na ekranie widzisz monotonny — przerażająco długi — bloku tekstu. Brak w nim odstępów, nagłówków, wyróżnień. Tylko zlepek słów. Zignorowałbyś go, prawda? Wobec tego nie jesteś sam.
  • Czytelna czcionka. Na stronach internetowych używa się czcionek prostych — bezszeryfowych (np. Arial, Tahoma), ze względu na ich wyższą czytelność i mniejszą uciążliwość dla wzroku. Nagłówki można ozdobić czcionką szeryfową (posiadającą elementy dekoracyjne, używaną w materiałach drukowanych). Dla odwiedzających znaczenie ma odpowiedni rozmiar i przejrzystość tekstu.

Wyszukiwarka i funkcjonalne filtry

Jedni internauci preferują przegląd witryny według schematu nawigacji, drudzy przyznają pierwszeństwo wewnętrznej wyszukiwarce. Dlatego jeżeli planujesz stworzyć przyjazną użytkownikom stronę, oprócz logicznego uporządkowania informacji zadbaj o praktyczny system przeszukiwania serwisu, intuicyjne funkcje filtrowania (ograniczania wyników) i sortowania na podstawie kryteriów.

Pożądane sygnały

Informacje o dostępności produktów lub orientacyjnym czasie wykonania usług, a także szacunkowe cenniki wzbudzają zadowolenie odwiedzających. Przykładowo deweloper, który nie informuje potencjalnych nabywców o terminie realizacji inwestycji oraz przybliżonej cenie lokali, traci punkty w ich oczach.

Dla klientów liczą się konkrety: Co zyskam? Jak szybko? Ile zainwestuję?

Schludna architektura i adekwatna oprawa graficzna

Kilka sekund na stronie wystarczy, aby odwiedzający zawyrokował, czy zaufać danej firmie. Podobnie jak w rzeczywistym świecie, opiera opinię na pierwszym wrażeniu wizualnym. Jeżeli estetyka witryny nie spełni oczekiwań odbiorcy, niewykluczone, że zniknie nim zdąży zbadać ofertę.

Poczucie profesjonalizmu. Użytkownik mimowolnie zwraca uwagę na szereg detali kreujących ogólny klimat serwisu, np. zgrabne czytelne logo, wyraźne odwołania, odpowiednie kontrasty, wybór funkcji, światło na stronie (wolna przestrzeń, odstępy, marginesy), celność dopasowania projektu do branży, etc. W tym wypadku dobrze zorganizowana witryna, oferująca szybszą i łatwiejszą eksploatację zwiększa szansę, że Twój biznes wyprzedzi konkurencję. Staranność uczyni markę bardziej wiarygodną i pozyska zaufanie klienta.

Solidne grafiki produktów. Czyste, atrakcyjne obrazy wpływają na zmysły odbiorcy. W sieci często kupujemy właśnie zdjęcia. Materiały graficzne stosowane w sprzedaży internetowej muszą być na tyle duże, aby uwidaczniały istotne szczegóły. Dodatkowo warto prezentować konsumentom widok wyrobów z różnych stron, jak również przedstawiać asortyment w kontekście, np. torebka w dłoni modelki.

Wrażenie wiarygodności

Wszelkie rekomendacje partnerów biznesowo-handlowych, opinie ekspertów i oceny przyznawane przez konsumentów zwiększają zaufanie odwiedzających. Jako istoty społeczne w naturalny sposób dokonujemy rekonesansu, uznając obiektywizm ocen innych osób. Taka niezależność recenzji jest nierzadko dowodem, że ktoś przed nami dokonał słusznego wyboru. Dlatego strategia użycia autentycznych komentarzy do celów marketingowych może doskonale potwierdzić Twoją rzetelność i okazać się niebywale zyskowna dla przedsiębiorstwa.

Warto zwrócić uwagę na jasną politykę wymiany i zwrotu towarów oraz towarzyszące gwarancje.

Co więcej, w tym punkcie ulokujemy jeszcze gratisowe oferty. Dlaczego? Ponieważ nie warto unikać podkreślania rentownych plusów. Odpowiednio wyeksponowane korzyści, takie jak darmowa przesyłka, obniżka cen dla klientów online czy bezpłatne doradztwo, również mają moc zwiększającą zaufanie klientów.

Potęga dociekliwości

Czy zainteresowałbyś się współpracą z firmą, która dba o Twój komfort i ułatwia kooperację? Zapewne tak. Ponieważ doceniasz stan, gdy biznesowi partnerzy szybko odpowiadają na Twoje rzeczywiste potrzeby. Dlatego postaw się na miejscu swoich docelowych klientów — badaj, przewiduj i spełniaj ich oczekiwania.

Zastanów się, jak połączyć funkcjonale ogniwa web usability, żeby zwiększyć współczynnik konwersji (wykonanie pożądanych czynności), a zarazem stworzyć stronę przyjazną użytkownikom i generującą satysfakcjonujące zyski. Po prostu rozpocznij projektowanie pozytywnych doświadczeń, które finalnie zaprocentują osiągnięciem efektu pewnej synergii pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem.